Hrobka Ramesse III. (KV 11)

29. ledna 2007 v 11:30 | Martina |  Údolí králů - hrobky a zádušní chrámy západních Théb
Tato hrobka byla původně započata pro Setnachta a za jeho života byla dokončena až po místnost, která leží na západní straně třetí chodby Pak byla práce přerušena, protože hrobka kolidovala s již existující KV 10. Ramesse III. očividně přidal postranní místnosti první a druhé chodby, nechal vyhloubit zbytek hrobky, a také obohatit její výzdobu. V první pilířové síni, v postranních místnostech první a druhé chodby a v pohřební komoře byly objeveny hieratické nápisy, dokumentující inspekce hrobky za 21. dynastie. Zbytky královy rakve byly nalezeny v úkrytu KV 35, sama mumie však byla objevena v úkrytu v Dér el-Bahrí. 320. Tělesné ostatky pocházející z Třetího přechodného období objevili odborníci z Napoleonovy expedice spolu s Jamesem Burtonem v jedné z postranních místností pohřební komory. Horní místnosti hrobky byly v řecko-římském období evidentně přístupné.

Evropští návštěvníci ji už od 18. století znali jako "Bruceovu hrobku", nazvanou takto podle skotského cestovatele Jamese Brucea, který ji navštívil v roce 1768. Další používaný název byl "Hrobka harfeníků", podle scény se dvěma hráči na harfu, kterou Bruce uveřejnil. Na konci 30. let 18. století si objekt prohlédl Richard Pococke, který vytvořil částečný plán horních místností, zachycující kolizi s KV 10, ačkoliv orientace těchto dvou hrobek je obrácená.
Williamu Browneovi se v roce 1792 podařilo proniknout až do pohřební komory a jejích postranních místností, kde zanechal své jméno. Odborníci z Napoleonovy "armády učenců" zaznamenali plán hrobky, a také okopírovali některé scény z postranních místností a rovněž pořídili poněkud přesnější reprodukce scény s harfeníky. Belzoni vyzvedl sarkofág, který je dnes vystaven v Louvru, a jeho víko, jež je uloženo ve Fitzwilliamově muzeu v Cambridgi. Evropští badatelé 19. století jako byl Lepsius, Champollion a Rosellini, publikovali některé detaily obrazové výzdoby hrobky. Ve vchodu, vybaveném ústřední sestupovou rampou, která je po obou stranách lemována schodištěm, byly na jižní straně vytesány dva páry pilastrů, nahoře zakončených antilopí hlavou. Ve východní a západní stěně první chodby jsou vchody do dvou malbami zdobených místností, po každé straně druhé chodby se rozkládají čtyři malé komory.
Tato druhá chodba se vyvinula v předchozích královských hrobkách Nové říše z místnosti s otvorem v podlaze, jímž se vstupovalo na schodiště s lichoběžníkovými nikami v horní části stěn. U hrobky KV 11 se tyto niky proměnily ve dvojici obdélníkových výklenků, posazených vysoko ve stěně na začátku chodby. Přeměna třetí chodby na místnost byla důsledkem kolize s KV 10, ke které došlo ve snaze stočit osu hrobky západním směrem. Aby se stavitelé již existující hrobce vyhnuli, protáhli tuto chodbu jižní stěnou a poněkud zdvihli úroveň dna hrobky, které směřuje spíše vzhůru, a nikoli dolů, jak bylo obvyklé. Studniční šachta, historicky poslední svého druhu, je dílem zaplněna sutí, zanesenou sem částečně přívalovými dešti a částečně naházenou dělníky, kteří pro Belzoniho vyzvedávali sarkofág.
První pilířová síň za šachtou má velkou místnost po straně a ústřední sestupovou rampu, vedoucí do spodní chodby, dvou předsíní a pohřební komory. Tato hrobka má jako poslední, po vzoru zavedeném Merenptahem za 19. dynastie, pohřební komoru se strukturovanou výší podlahy a čtyřmi malými místnostmi v rozích. Prostřední část podlahy je položena níže, na severní a jižní straně se nalézají vyvýšené platformy, přičemž na každé z nich stojí čtyři pilíře. Strop je uprostřed klenutý, po stranách mezi pilíři a stěnami plochý. Velký žulový sarkofág, který kdysi spočíval uprostřed místnosti, byl vyrovnán do osy hrobky, na rozdíl od předchozích uspořádání, kdy sarkofágy stály napříč. Za pohřební komorou v ose hrobky se nacházejí tři další místnosti, z nichž poslední má po stranách dlouhé nízké výklenky a klenutý strop.
Výzdoba stěn, provedená formou polychromovaného basreliéfu, je velmi dobře zachovalá až do první pilířové síně. Zahrnuje scény z Litanie na Rea a výňatky z Knihy Amduat a Knihy bran. Dalšími tématy jsou zobrazení obětování různým bohům. Výzdoba dolních chodeb a pohřební komory je ve velmi špatném stavu v důsledku záplav, které v minulosti do hrobky pronikly. V pohřební komoře lze vystopovat pozůstatky scén z Knihy podsvětních jeskyní a Knihy země. Rozdíly ve stylu výzdoby prvních tří chodeb a ostatních částí hrobky odrážejí rozdíly dané dobou jejich vzniku. Výtvarné inovace se především projevují v postranních místnostech první a druhé chodby. Zde jsou vidět scény přípravy pokrmů, obětní dary z různých částí říše a součásti pohřební výbavy.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama