Hrobka Sethiho I. (KV 17)

30. ledna 2007 v 15:23 | Martina |  Údolí králů - hrobky a zádušní chrámy západních Théb
Když Padovan Giovanni Belzoni objevil v roce 1817 hrobku Sethiho I., vzbudil jeho nález pozornost světové veřejnosti. Veřejný zájem se posléze ještě zvýšil, když Belzoni o svých objevech uveřejnil podrobnou zprávu a na výstavě v Londýně konané v roce 1821 vystavil model některých místností hrobky. Výstava se pak uskutečnila ještě v Paříži.

Belzoniho i všechny ostatní návštěvníky té doby zaujala na hrobce především krása barev, které byly tak svěží, jako by malíř své dílo právě dokončil. Platí to i o barvách použitých na hieroglyfy, z nichž každý má odlišný barevný tón. Anglický konzul Henry Salt, který Belzoniho výzkum financoval, vytvořil řadu pastelů, které intenzitu barev zachycovaly. Ale již v roce 1829 si Champollion, který spolu s Rosellinim na hrobce pracoval, stěžoval, že se intenzita barev snižuje. Od té doby pokračuje mechanické opotřebování, prach a vlhkost, ve své zhoubné činnosti. Howard Carter se po roce 1900 pokoušel o renovaci hrobky, ale masová turistika malby nadále ohrožovala. Harry Burton, který pořídil fotodokumentaci celého pokladu z Tutanchamonovy hrobky, vyfotografoval v letech 1921 - 1928 rovněž vnitřek tohoto hrobu, a zdokumentoval tak stav interiéru v oné době.
Sethi I. byl prvním významným panovníkem ramessovského období. Inicioval vznik jedněch z nejkrásnějších staveb v Egyptě, především v Karnaku. V Karnaku rovněž nechal zvěčnit své úspěšné bitvy v Sýrii, v nichž Egypťané přemohli Chetity. Nechal též obnovit obrazy bohů zničené Achnatonem, čímž došlo i k obnově jejich starých kultů. Vysoká úroveň polychromovaných reliéfů v jeho chrámech i v jeho hrobce představuje jeden z vrcholných bodů historie egyptského umění.
Hrobka Sethiho I. měla zásadně novou koncepci, která pak byla až do doby Ramesse III. s pouze malými obměnami neustále kopírována. Jde tu nejen o rozšíření hrobky o další přidané místnosti a o zřetelné rozdělení prostoru na horní a dolní část, ale zároveň se jedná o první královskou hrobku, která je celá zdobená malbou - od vchodu až po sarkofág. Původně bývalo zdobeno pouze několik nejvýznamnějších místností. Zde je až na několik nedokončených částí veškerá výzdoba provedena v polychromovaném reliéfu. Pozadí je převážně bílé, šachta má barvu modrou, pohřební komora a některá další významná místa jsou žlutá (nebo zlatá).
Čtyři pilíře horní pilířové síně jsou vyzdobeny různými scénami s bohy. Uprostřed zadní stěny je vyobrazena scéna, jejíž význam je zdůrazněn žlutým pozadím. Je na ní zachycen Hor, jak přivádí Sethiho I. před Usira sedícího na trůnu; vzadu stojí Hathor coby bohyně západu. Strop místnosti je vymalován jako hvězdná obloha. Stěny jsou pokryty ilustracemi z Knihy bran.
Když postupujeme dále po ose hrobky, dostaneme se do postranní síně se dvěma pilíři. Jde však o konec slepého ramene stavby. Někdo tu ale musel hledat další cestu, protože zadní stěna místnosti je značně poškozena. Nástěnné malby jsou zde pouze načrtnuty; zobrazují tři noční hodiny z Knihy Amduat, devátou až jedenáctou. Na zdi vlevo převládají veslaři (9. hodina) a osoby plovoucí v různých polohách ve vodě (10. hodina). Jde o zemřelé, jimž se nedostalo žádného pohřbu (např. ti, kdo se utopili v Nilu), kteří se i přesto podílejí na blahoslavení a kterým se na onom světě dostává všeho potřebného. V dolním registru jedenácté hodiny, na zdi vedle vchodu, je zachyceno potrestání těch, kdo byli odsouzeni soudem nad zemřelými. Na stranách pilířů se nacházejí další scény s bohy, rovněž pouze načrtnuté.
Hrobka dále pokračuje poněkud vlevo od původní hlavní osy. Stěny jsou zde bez výzdoby, ale v průchodu do následující chodby se nacházela obzvlášť půvabná scéna, zobrazující Sethiho I. ruku v ruce s bohyní Hathor ve velmi zdobné paruce, navíc doplněné kravskými rohy a slunečním kotoučem. Na jejím oděvu jsou namalována přání pro krále. Champollion a Rosellini obě scény během své společné expedice sňali a odvezli. Scénu vlevo lze nyní spatřit v archeologickém muzeu ve Florencii, scénu vpravo pak v pařížském Louvru.
V předsíni, která sousedí se dvěma chodbami s vyobrazeným obřadem Otevírání úst, jsme svědky poškození. V 19. století, před objevením fotografie, se reliéfy na stěnách často kopírovaly technikou mokré formy. Ta však poškodila nebo zcela zničila barvy na reliéfech a na stěnách zanechala nepěkné skvrny; zůstalo tak jen málo z toho, co Belzoni nazýval "Síní krásky". I zde je zachycen Sethi, jak obětuje a modlí se před Anupem, Eset, Horem, Hathor a Usirem. Na zadní stěně je pak vyobrazen před Ptahem a Nefertemem s lotosovým květem na hlavě a velkým amuletem tejet (tzv. Setina krev) na zádech. Obě tyto postavy jsou rovněž těžce poničeny. Staré reprodukce dosvědčují, že ve vchodu a v průchodu do pohřební komory se po obou stranách nalézaly postavy bohyně Maat, které již bohužel zcela zmizely. Velký fragment jedné z nich je uložen ve Florencii. Strop předsíně je vymalován jako hvězdné nebe, podobně jako strop přední části pohřební komory.
Skutečná pohřební komora je rozdělena na dvě části, jak bylo zvykem již od časů Amenhotepa II. Nejdříve vstoupíme do místnosti se šesti pilíři, potom sestoupíme po několika schodech do spodní části, v níž byl původně umístěn králův sarkofág. Novým prvkem je použití klenutého astronomické stropu nad touto nižší částí pohřební komory, nesoucího symbolická vyobrazení hvězd. Záměrem tohoto uspořádání bylo, aby se králova duše mohla vznést ze sarkofágu přímo do nebes, klenoucích se nad ním.
V jedné stěně pohřební komory se nacházejí čtyři niky na magické cihly, které mají místnost ochraňovat. Za pohřební komorou je další síň se čtyřmi pilíři. Její stěny mají štukovou úpravu, ale nejsou vyzdobeny malbami. Tady Belzoni objevil vešebty zemřelého krále, které měly na onom světě sloužit jako zástupci jeho samotného, pokud byl povolán k vykonávání těžké práce. Dnes jsou tyto dřevěné nebo fajánsové figurky rozptýleny v různých světových muzeích. Ani tato místnost není poslední v hrobce; z místa, kde byl původně postaven sarkofág, vede příkře dolů chodba, která končí u hladiny spodní vody. Ta zde představuje Nuna, prvotní moře, které každou noc obnovuje slunce a zemřelého panovníka.
 


Komentáře

1 AQueegecet | E-mail | Web | 14. srpna 2017 v 22:37 | Reagovat

Four to five associated with this juice have to be consumed per week to find the desired result.  Once you discover the best natural remedies, it is possible to once more have full power over your sexual pleasures.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama