Sochařství

25. července 2008 v 22:48 | Martina |  žena v mnoha podobách
Egyptské sochařství bylo ve svém pojetí stejně praktické jako malířství. Všechny sochy byly samozřejmě nadány kouzelnou nebo náboženskou mocí a v případě nutnosti mohly představovat nebo nahrazovat skutečného člověka.

Masivní sochu z tvrdého kamene si mohl dovolit pořídit pouze bohatý a vlivný Egypťan. Objevené skulptury jsou tak velice přesným odrazem vyšších vrstev společnosti. Většina z nich představuje poměrně bohaté svobodné muže nebo skupiny mužů navzájem příbuzných, kteří se složili na stavbu společné sochy. Sochy manželů a rodinná sousoší včetně dětí nejsou ničím neobvyklým; ženy na nich vždy mají položenou paži na mužově rameni (tradiční ženská póza). Není jasné, zda je to známkou ženiny podřazenosti nebo rodinné soudržnosti.
Sochy krále a královny vždy zobrazují ženu v mnohem menším měřítku než jejího manžela. Odráží se zde vzájemný význam královského páru a rozdíl spíše mezi bohem a smrtelníkem než mezi mužem a ženou. V jiných případech jsou oba partneři zpodobněni ve zhruba stejné velikosti, a v případě, že si normálně vysoká žena vzala za muže "trpaslíka", je její choť samozřejmě menší než ona.
Žena je pokaždé oděna do formálního oděvu a umělec tak může zvýrazněním siluety poprsí podtrhnout její sexualitu. Sochy samotných žen, skupin žen nebo skupin, v nichž je žena dominantní, jsou velice vzácné, což svědčí o tom, že ženy z vlastní vůle, ekonomické nutnosti či vzhledem ke společenskému postavení do soch neinvestovaly.
 


Aktuální články

Reklama